«Είμαι πάρα πολλά για να μην είμαι τίποτα και πολύ λίγος για να είμαι κάτι»… * * * * * «Ψάχνω να βρω λέξεις… που να "αγγίζουν" κι αγγίγματα που να μιλούν»…

14 Δεκ 2012

Μια στιγμή Νάσο…


Στο νέο βιβλίο του Μιχάλη Γκανά «Άψινθος», Εκδόσεις Μελάνι, ο ποιητής κάνει -ανάμεσα σε άλλες- και μια αφιέρωση στη μνήμη του συμπατριώτη μας Νάσου Θεοφίλου.

Μια στιγμή Νάσο
Μια στιγμή, Νάσο, μη φεύγεις / τώρα που φεύγουν όλα γύρω μου /
με ταχύτητα ηλικίας. / Φεύγουν ή έρχονται καταπάνω μου; /
Θα σε γελάσω.

Μια στιγμή, Νάσο, μη φεύγεις κι εσύ / τώρα που έφυγαν τα παιδιά μας / Βρυξέλλες Άμστερνταμ Λουξεμβούργο /
Αθήνα – η πιο ξένη πρωτεύουσα του κόσμου /
Δευτερεύουσα πλέον χωρίς Δίπορτο – Ποιος τολμά να καταδυθεί εκεί κάτω / μικρές μπουκιές μεγάλες γουλιές οίνου και άρτου /
νωπά βλέμματα και γέλια μέχρι δακρύων /
ώσπου μας έμειναν μόνο τα δάκρυα.

Μια στιγμή, Νάσο, πού πας / τώρα που μεγάλωσα χωρίς να γίνω /
αυτό που ήθελα να γίνω όταν μεγαλώσω /
Ερημόπολις Καταδυομένη Άγγελος Βοϊδάγγελος /
Μαριάνθη Ψωλάνθη Ουλαλούμ.../

Μια στιγμή, Νάσο, δεν ακούς; / Δεν ακούει αγύριστο κεφάλι./
Κι αν άκουγε κι αν γύριζε να με κοιτάξει / με όλο το μπλε των ματιών του;/
Θα έμενα στήλη άλατος στην οδό Αθηνάς /
με μια μάρκα του Φινόπουλου στα δόντια./

Μια στιγμή, Νάσο, περίμενε τον Κοσμά /
κι αποχαιρέτα τον Μόλυβο που φεύγει / Μήθυμνα μακρινή και μόνη /
Βαρβάκειος βουρκωμένη / φεύγουν και πάνε χωρίς τον πολιούχο τους /
πέρα στις θάλασσες των ματιών σου / στις πράσινες λιμνούλες της μνήμης.

Στο ποίημα για το Νάσο Θεοφίλου, έναν εκπληκτικό πεζογράφο και εκπληκτικότερο θαμώνα στο Καφενείο του Χαμένου Χρόνου*, ο Γκανάς, ο επώνυμος δημοτικός μας ποιητής, όπως έχει ειπωθεί, δείχνει ότι, αν μη τι άλλο, δεν χάσαμε στη χώρα αυτή (που για όσους το ξεχνάνε γέννησε Καβάφη, Καρυωτάκη, Καρούζο, Σεφέρη, Ρίτσο, Κάλβο, Σολωμό, Λάγιο, Ελύτη, Ράντο, Πεντζίκη, Δενέγρη, Γονατά), ξέρουμε ακόμη να πενθούμε, ήγουν ξέρουμε ακόμη να κάνουμε το πτώμα γεγονός αναστάσιμο (Σαββόπουλος) και οίστρο της ζωής τον φόβο του θανάτου (Εμπειρίκος).

***
*στίχοι από τους Άγιους καφενέδες…

Στους άγιους καφενέδες / μεράκλωσε η ζωή
μας πήρε σαν τραγούδι / του κόσμου η βοή

Στο Μόλυβο μια μέρα / φρεσκάρισε ο καιρός
θολώσαν τα νεράκια / φουρτούνιασε ο χορός

(Από το ποίημα του Νάσου που μελοποίησε και τραγούδησε η Νένα Βενετσάνου)

Μηθυμναίος

12 σχόλια:

  1. Στ΄αλήθεια ένα ποιήμα που λέει πολλά. Και πιστεύω πως το βιβλίο θα έχει να πει ακόμα πιό πολλά.
    Να ευχηθώ καλό δρόμο στο βιβλίο του.
    Νάσαι καλά φίλε μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. οταν ειχε το μαγαζι με τα κοσμηματα που εκανε ο ιδιος καναμε ατερμονες κουβεντες η γλαφυραδα και το χιουμορ παντα τον διεκρινε περασε λοιπον απο εκει μια καλοντυμενη κυρια και τον και ρωτησε ΄ 'που παραγονται τα ψευδοκοσμηματα σας? κ' ο Νασος της απαντα ¨΄ΑΠΟ ΤΟ ΨΕΥΔΟΚΡΑΤΟΣ ΤΟΥ ΝΤΕΚΤΑΣ ΚΥΡΙΑ ΜΟΥ!!!!ΑΣ ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΑ ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ.Γ.Π. ΚΑΓΚΑΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. @ Dennis Kontarinis,

    Εκπληκτικός άνθρωπος ο Νάσος, Ντένη και πολύ καλός άνθρωπος, κρίμα που χάθηκε νωρίς…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. @ Ανώνυμος (Γ.Π. ΚΑΓΚΑΣ),

    Τον είχα γνωρίσει πολύ λίγο το Νάσο, Γιώργο, τυχαία τον συνάντησα στο πλοίο για το νησί, ήταν μέρες Πάσχα, πριν το μοιραίο καλοκαίρι, και μιλήσαμε για λίγο στο κατάστρωμα.
    Πριν τον έβλεπα τα καλοκαίρια στο μαγαζάκι του, αλλά είχα διαβάσει τρία βιβλία του, όταν ήμουν στην ξενιτιά.

    Η αναιδέστατη «καλοντυμένη κυρία» πήρε την απάντησή της… κανονικά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Για να καταλάβω το ποίημα έπρεπε να γεράσω (τώρα που φεύγουν όλα γύρω μου
    με ταχύτητα ηλικίας.) /

    Τώρα που γέρασα δεν μπορώ!

    Τι πικρή αλήθεια, αλλά έτσι είναι η ζωή...

    Χαιρετώ σε φίλε

    Γαβριήλ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. @ pylaros,

    Ξέρεις, φίλε, πως ο Μιχάλης Γκανάς είναι ένας πολύ καλός ποιητής, και ο στίχος σοφός!
    Και ο Νάσος εξαιρετικός Άνθρωπος!

    Καλημέρα και καλή εβδομάδα!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Υπέροχοι στίχοι αποχαιρετισμού!!!
    Καταπληκτικό ποίημα!!
    Προσδιορισμοί, απολογισμοί προσωπικοί, απώλειες...
    Καλή εβδομάδα ξάδερφε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. @ Γιώργος Βαρβάκης,

    Καλή εβδομάδα, καλέ μου ξάδερφε!

    Από τους καλούς συμπατριώτες μας ο Νάσος.
    Σ’ ευχαριστώ που πέρασες.
    Θα πρέπει όμως να κάνεις και μια βόλτα από τις Φωτοχυσίες όπου κάτι σε περιμένει…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Εγώ θα το αφιέρωνα στη μνήμη του αγαπημένου μου μπαμπούλη που τον λέγαμε Νάσο, και μου λείπει κοντά 20χρόνια τώρα (Θεούλη μου πως περνάει ο καιρός)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Καταπληκτικο το ποιημα!!!Δεν τον ηξερα δυστυχως.
    Ειχα καιρο να ερθω απο εδω απο το σπιτικο σου.Περασα για ν'αφησω τις ευχες μου.Tα πιο ομορφα Χριστουγεννα ευχομαι να περασεις κοντα μ αυτους που αγαπας και οτι ποθησεις να'χεις.ΚΑΛΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ .Χρονια πολλα γεμάτα υγεια και του Χριστου η γέννηση ας μας φέρει ευτυχια!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. @ Ѧαяʏ-Ǥιиɢɛя,

    Και καλά θα κάνεις, Μαίρη, να το αφιερώσεις εκεί που θέλει η καρδιά σου. Τι πιο όμορφο να ταυτίζονται οι στίχοι με αλησμόνητες μνήμες αγαπημένων δικών μας προσώπων.
    Τα χρόνια μπορεί να περνάνε, αλλά δεν τα ξεχνάμε…

    Καλές Γιορτές!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. @ JK O SΚΡΟΥΤΖΑΚΟS,

    Καλώς τον το φίλο, πάντα τυπικός! Σ’ ευχαριστώ για τις ευχές σου. Αντεύχομαι κι εγώ με τη σειρά μου. Υγεία να έχουμε, προπάντων… κι ό,τι καλό προκύψει, καλώς να ορίσει!

    Καλές Γιορτές!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Ωραίες που ’ναι οι αγκαλιές κι ας ζωγραφίζονται μόνο με λόγια...
Σας ευχαριστώ!